3 Tips voor een geslaagde presentatie

Geschreven door Roosje van der Veer

75% van de mensen vindt het spannend om voor een groep te spreken. Je kunt er dus vanuit gaan dat de meest ervaren spreker ook nog wel eens last heeft van zenuwen. Zelfvertrouwen is dus een belangrijk aspect bij het geven van een geslaagde lezing, maar dit is niet het enige. Ook de presentatie moet staan als een huis. Inhoud, structuur en een goede voorbereiding zijn van essentieel belang. Wij zijn er van overtuigd dat je met de juiste tips een inspirerende presentatie kan neerzetten.

Voorbereiding

De beste manier om zenuwen te voorkomen is een goede voorbereiding. Zelfvertrouwen ontstaat door zeker te zijn van je eigen krachten en kunnen, waarbij voorbereiding een belangrijk onderdeel is. Zorg dat je weet wat het doel is van de presentatie, wat je het publiek wilt meegeven en wat je los wilt maken. Je publiek wil meer dan alleen geïnformeerd worden. Ze willen meegenomen worden in jouw verhaal. Denk bijvoorbeeld aan hoe je interactie creëert bij je publiek, de kracht van beeld & geluid en vertel het verhaal met emotie. Bedenk goed in welke vorm je de presentatie wilt geven. Ga je werken met Prezi, Powerpoint of neem je attributen mee die jouw presentatie ondersteunen? Wanneer je gebruik maakt van presentatiemateriaal zorg er dan voor dat het materiaal enkel ondersteunend is. Zorg dat het je verhaal versterkt en niet de aandacht van jouw presentatie ontneemt.

Structuur en inhoud
Voor een sterk begin tot aan een goede afsluiting is er in je presentatie structuur nodig. Een goede opbouw is de kop-romp-staart-indeling. Bij de kop vertel je wie je bent en waar je presentatie over zal gaan. Het is ook een goed moment om het publiek te laten weten of ze tijdens of na de presentatie vragen kunnen stellen. In de romp behandel je het onderwerp uitgebreid. Onthoud dat je hier de informatie in chronologische volgorde vertelt. Bijvoorbeeld het probleem, de oorzaak, het gevolg, de oplossing en het resultaat. In de staart geef je de samenvatting en de conclusie van de presentatie. Sluit af met een kernboodschap. Gebruik de woorden die bij de doelgroep passen en zorg dat je op alle vragen bent voorbereid. Wanneer je eerst de gehele tekst uitschrijft en vanuit deze tekst keywords selecteert, creëer je de gewenste structuur in de presentatie.

Interactie
Een onmisbaar ingrediënt bij een lezing of presentatie is interactie. Het creëren van interactie met het publiek is dé manier om de aandacht van het publiek vast te houden. Door een balans te vinden tussen zenden en ontvangen wordt het publiek meer betrokken en wordt de boodschap van de presentatie effectiever overgebracht. Bij presentaties waar enkel het zenden centraal staat, gaat de aandacht van het publiek al snel naar andere zaken. Het is dus noodzakelijk voor een onvergetelijke presentatie.

Als professioneel spreker moet je het vak goed beheersen. Je leert het snelst door het enorm veel te doen, kritisch naar jezelf te (laten) kijken en door continue te blijven verbeteren. Professionele sprekers weten met de verschillende technieken, houdingen en intonaties de juiste boodschap over te brengen. Spreken in het openbaar is een kunst!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

 

Voorgestelde posts