‘Bankroet, fout of goed?’ Deel 2 van de blog van huysgenoot Frank Krake. Hierin vertelt hij over het contrast met Amerika, faillisementen en zijn eigen ervaring.

Default image

Deel 1 gemist? Klik hier!
Geschreven door huysgenoot Frank Krake
Het contrast met de situatie in Amerika is enorm. Failliet gaan daar, hoort bij het ondernemerschap. En je bent eigenlijk pas een goede en door de wol geverfde ondernemer, als je één of meerdere faillissementen hebt meegemaakt. Indien je in de Verenigde Staten bankroet gaat zegt de omgeving tegen je; “Jammer, mooi geprobeerd. Je weet nu hoe het niet moet. Volgende keer betere en veel succes met je nieuwe onderneming. En, ehhh, kunnen we je nog ergens mee helpen?” Daar wordt de middeleeuwse boodschapper dus geen kopje kleiner gemaakt, maar op de zeepkist gezet, waarna de loftrompet over hem wordt uitgestoken. Overdreven wellicht in onze Europese ogen, het andere uiterste van de beleving rondom een bankroet. Misschien ligt, zoals zo vaak, de waarheid ergens in het midden?

En natuurlijk zijn het de goeden die leiden onder de slechten. Natuurlijk zijn er te veel vooropgezette faillissementen, ingeleid door malafide lieden die zich ondernemer noemen. De BV leegtrekken en laten ploffen en daarmee de leveranciers en klanten met bakken ellende achter laten. Dat dient keihard te worden aangepakt. Heren curatoren; Spreek ze aan op hun bestuurdersaansprakelijkheid en pluk ze privé helemaal kaal, die criminelen. Want dat zijn ze. Ze maken het kapot voor de welwillende en hardwerkende entrepreneurs die te goeder trouw op hun zakelijke einde af sturen. In minder dan 1% van de gevallen waarbij het faillissement zich in een grijs gebied bevindt, neemt een curator deze actie. Meestal ingegeven door het feit dat er zich te weinig middelen in de boedel bevinden, waardoor de situatie ontstaat dat men zich voor nop dient in te spannen. Dat doen immers alleen ondernemers in zwaar weer, niet de curatoren.

De taak voor de Nederlandse overheid is simpel. Promoot het ondernemerschap en neem het taboe weg rondom een faillissement. Beïnvloed de beeldvorming zodanig dat een ondernemer moed put uit een bankroet en met een nieuw bedrijf weer werkgelegenheid gaat creëren en belasting gaat afdragen. Daarvoor dient nog heel wat water door de Rijn te vloeien. Tekenend is de gang van zaken enkele jaren geleden rondom de Feniks-awards. Een prijs door het Ministerie van EZ in het leven geroepen, waar ondernemers zich voor konden inschrijven die na een bankroet toch weer een succesvol bedrijf hadden neergezet. Om de beeldvorming eindelijk om te buigen. Die award is nooit uitgereikt. Weet u waarom niet? Omdat geen succesvolle ondernemer het aandurfde om geassocieerd te worden met zijn faillissement uit het verleden. Bang voor de beeldvorming en het (voor)oordeel van zijn omgeving. Zo staat we er dus op in Nederland.
Interessant zou een onderzoek zijn naar de slagingskans van een nieuwe onderneming, waarbij men twee groepen vergelijkt. Entrepreneurs die voor het eerst een nieuw bedrijf beginnen en entrepreneurs die de louterende ervaringen van een faillissement met zich mee torsen en opnieuw beginnen. Ik voorspel u de uitkomst nu al en ben er van overtuigd waar de BV Nederland beter mee af is. In de hoop dat die middeleeuwse gedachte nooit meer toegang krijgt tot de Nederlandse samenleving in het algemeen en het bedrijfsleven in het bijzonder. Leve de boodschapper! Leve de ondernemer!

Biografie Frank Krake
Frank Krake (1968) begon zijn zakelijke carriere als inkoper van Wehkamp. Hij beland na vijf jaar als commercieel manager bij tuinmeubelproducent Unimeta BV in Enschede. Enkele jaren later werd hij benoemd tot Algemeen Directeur en werd daarmee op 31-jarige leeftijd verantwoordelijk voor 300 medewerkers en een fabriek zo groot als drie voetbalvelden. Vanaf dat moment beleefde hij de éne wereldramp na de andere, van zeer dichtbij en met enorme gevolgen voor het bedrijf. Krake behaalde part-time aan de RUG zijn Master in Marketing Strategy en publiceerde in een Amerikaans wetenschappelijk tijdschrift over merkmanagement in het MKB. Hij realiseerde een MBI bij Unimeta en ging als DGA uiteindelijk failliet met dat bedrijf.
Daarna startte hij Bukatchi BV en jaren later TiTa-Tuinmeubelen.nl Met die b-to-c onderneming haalde hij de landelijke pers middels het hoofdsponsorschap van De Graafschap. In 2012 verkocht hij zijn bedrijven aan participatiemaatschappij Antea, werkte zijn opvolger in en stortte zich op het schrijven van een boek. Begin 2014 lanceerde hij De Rampondernemer. Een waargebeurde avonturenroman en het eerste leesboek met de Layar-techniek. Krake is een veelgevraagd spreker en reist het land door met zijn ongelofelijke verhaal. Inmiddels heeft hij zich op een nieuw avontuur gestort, met de oprichting van De Hand Van Maradona BV. Samen met zijn compagnon zet hij de markt voor gesigneerde sportmemorabilia op de kaart in Europa.

Meer informatie over huysgenoot Frank Krake

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

 

Voorgestelde posts