De dag van de Dagvoorzitter met… Arko van Brakel

ZD2E5306

Huysgenoot Arko van Brakel is een ras-ondernemer die gedreven wordt door vernieuwing en innovatie. Zijn missie? Het stimuleren van ondernemerschap en innovatie. Dat doet hij als ondernemer en als veelgevraagd adviseur, spreker, dagvoorzitter trainer en coach. Wij vroegen hem naar zijn rol als dagvoorzitter!

Met wie hebben wij het genoegen?

Ik ben Arko van Brakel, geboren in 1968, getrouwd met José en vader van Amber en Mervin. Ik ben al vanaf mijn 21e ondernemer en sinds mijn 23e trainer en spreker. Ik sta in de fik voor innovatie en ondernemerschap en dan vooral de persoonlijke aspecten daarvan: “Hoe haal je als ondernemer, leider of professional het beste uit jezelf om te kunnen dealen met de disrupties van morgen?”. En nog belangrijker: “Hoe zorg je ervoor dat je ook je collega’s zodanig weet te motiveren dat ze het vertrouwen en de psychologische veiligheid voelen om het met hun talenten een bijdrage te leveren aan de toekomst van jouw organisatie!”

Mijn ervaring heb ik opgedaan met diverse bedrijven die soms zeer succesvol waren, maar ook wel eens niet gelukt zijn. Mijn ondernemers-DNA en leiderschapsstijl zijn verregaand ingekleurd door mijn ervaringen als internet ondernemer. Na een uitstapje van 4 jaar als CEO van de Baak ben ik nu weer ondernemer. Samen met enkele partners, waaronder de Braziliaanse ondernemer Ricardo Semler, heb ik het Semco Style Institute opgericht.

Een opleidingsinstituut dat is gebaseerd op de disruptieve organisatie principes waar Ricardo beroemd mee is geworden: vertrouwen, transparantie, alternatieve controle, zelfmanagement, extreme stakeholder alignment en creatieve innovatie, waardoor we het juiste antwoord kunnen bieden voor organisaties die weerbaar en wendbaar willen blijven in onze disruptieve samenleving.

Hoeveel events heb jij +/- mogen voorzitten?
Dat zijn er in de loop der jaren heel veel geweest. Van grote events zoals de Sprout Challenger Day, tot de uitreiking van grote ondernemersprijzen zoals de Gamechanger award, maar ook grote ICT events, duurzaamheids-festivals, professionaliseringsdagen, leiderschapsevents en vooral veel ondernemersevents. Ik heb de meeste Nederlandse theaters inmiddels wel van binnen gezien, maar ook kleine dorpszaaltjes van Groningen tot Limburg waar plaatselijke ondernemersverengingen vaak verrassend mooie ondernemingen en sprekers op het podium weten te brengen! Eigenlijk zijn dat de leukste events, omdat de bezieling van betrokken vrijwilligers een soort charmante energie geeft waar ik heel erg van houd.

Hoe pak jij de voorbereiding voor een evenement aan?
Ik vind een viertal aspecten heel belangrijk: allereerst wil ik precies weten wat de beweegredenen van de organisatie zijn. Wat is het doel van het event? En met welk gevoel moeten de mensen weglopen?
Ten tweede wil ik graag de sprekers telefonisch gesproken hebben, of als dat niet kan, ze kort voor het event ontmoeten. Belangrijk is dat ik een gevoel krijg hoe ik met de spreker moet omgaan, hoe ik haar of hem kan faciliteren. Een belangrijk ingrediënt van mijn rol als dagvoorzitter is niet alleen dat ik de agenda in de gaten houd en aan- en afkondig, maar vooral moet ik zorgen dat de sprekers optimaal uit de verf komen. De ene spreker vindt het heerlijk om scherpe vragen te krijgen, terwijl de andere nerveus is en juist moet worden aangemoedigd. Ook probeer ik in de huid van het publiek te kruipen, door soms verduidelijkende vragen te stellen aan een spreker. Het helpt dan dat we elkaar gesproken hebben.

Ten derde wil ik weten wie de doelgroep is. Wat is het niveau? Hoeveel mensen zijn het? Wat zouden zij belangrijk vinden om mee naar huis te nemen?

Tot slot wil natuurlijk het programma weten.

Ik bereid me altijd goed voor, maar ik zorg ook dat ik niet té voorbereid ben. Ik wil de mentale ruimte houden om flexibel te kunnen reageren op onverwachte gebeurtenissen. Vaak zijn de mensen van de organisatie erg gestresst en ze willen dat ik alles onthoud, zelfs wat de sprekers gaan vertellen. Maar daar probeer ik heel ontspannen mee om te gaan: de sprekers zijn verantwoordelijk voor hun verhaal en de organisatie is verantwoordelijk voor de logistiek. Ik moet vooral het publiek en de sprekers goed begrijpen en kunnen inspringen als er iets misgaat. De belangrijkste les die ik daarbij heb geleerd is dat ik niet continue het hele programma hoef te onthouden: ik moet vooral de volgende aankondiging, dus steeds maximaal vijf minuten, onthouden. En die moeten steeds weer ‘awesome’ zijn. Daarna heb ik weer een kwartier of half uur de tijd om me voor te bereiden op de volgende 5 minuten, door highlights uit het verhaal van de spreker te halen en daarop te reageren. Ik zorg dus dat mijn hoofd leeg is, zodat ik super geconcentreerd kan blijven de hele dag.

Wat doe jij voordat jij het podium opgaat?
Cruciaal ingrediënt van mijn voorbereiding is dat ik zorg dat ik fit ben. Het liefst sport ik even een half uurtje voor ik het podium op ga, zodat ik volkomen relaxed, fris en gefocust ben. En ik zorg dat ik bij voorkeur op tijd ben, zodat ik de sprekers kan ontmoeten, techniek kan checken en de sfeer kan opsnuiven. Ik vermijd echter te veel mensen die dingen aan me vragen, want ik wil mijn hoofd leeg maken om helemaal geconcentreerd te zijn op de dag.

Wat vind jij de beste indeling van een programma?
De beste indeling bestaat niet echt. Dat varieert echt per programma en per onderwerp. Er zijn tientallen manieren die tot succes kunnen leiden. Wel vind ik het belangrijk dat er ruimte in het programma zit voor eventuele uitloop en als het onverhoopt toch een heel vol programma is, dat de sprekers goed gebriefd zijn dat hun bijdrage kort moet zijn. Graag bouw ik echter hier en daar wat minuten ruimte in, zodat je eventuele uitloop kan inhalen, zonder dat de pauzes te laat beginnen.

Ook is de catering cruciaal: als de koffie en de hapjes niet goed zijn, kan het programma ook lager beoordeeld worden. Maar alles staat of valt met een juiste afstemming van de inhoud en het inbouwen van interactie. Alleen maar zenden werkt niet. En als de sprekers niet op elkaar zijn afgestemd blijft er zelden een goed gevoel over.

Wat is voor jou persoonlijk het doel op zo’n dag?
Ik wil dat de bezoekers met minstens 1 tot 3 leerpunten naar huis gaan. En ik wil dat de sprekers zich optimaal gefaciliteerd voelen, zodat ze het maximale eruit hebben gehaald. En natuurlijk is het van belang dat de organisatie zich gesteund en ontzorgd voelt, zodat ze hun doelen kunnen halen.

Welke interactieve tool gebruik jij het liefst?
Ik vind live online stemmen, of via een online tool real-time reageren op stellingen altijd erg goed werken! Daar zijn heel veel tools voor. Maar je kunt dat pas goed inzetten als je er vervolgens het gesprek met de zaal en de dialoog tussen de zaal en sprekers mee kunt faciliteren. Daarbij werkt een catchbox heel erg goed.

Hoe ‘deal’ jij met lastige vragen uit de zaal?
Lastige vragen vind ik heerlijk! Hoe lastiger, brutaler of moeilijker, hoe beter. Dat geeft reuring. Belangrijk is ook dat je bij lastige vragen een grapje maakt, de vraagsteller een klein beetje, altijd vriendelijk, in de maling neemt. Maar je kunt een impertinente vraag ook grappig verpakken door hem met humor aan de sprekers voor te leggen. Kom maar op!

Wat vind jij het leukste op zo’n dag?
Ik ben verslaafd aan inspiratie. Dus voor mij is een van de grootste voorrechten van dit vak dat je intensief in gesprek kan gaan met topsprekers, top-ondernemers, politici, sporters en andere mensen die vanwege unieke prestaties en veel visie beroemd zijn geworden. Minstens even leuk is het dat je ook vaak met onverwachte visionairs, bijvoorbeeld jonge ondernemers of superslimme studenten in contact komt. Je leert als dagvoorzitter meer dan andere mensen in de zaal. En het blijft een genoegen om een deep-dive te maken in de strategische beweegredenen van de organisatie van een event.

Blijf jij altijd hangen bij de borrel?
Ja. Dat is niet alleen respectvol en beleefd naar de organisatie, die vaak trots zijn dat ze je hebben ingehuurd. Maar het is ook belangrijk als vorm van nazorg voor het publiek, omdat er altijd mensen zijn die hun eigen verhaal met je willen delen. En uiteindelijk is dat waarvoor we het allemaal doen: de bezoekers een bijzondere belevenis brengen!

Meer weten over Arko? Bekijk hier zijn profiel!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

 

Voorgestelde posts