De Millennials: van 80 experimenten tot een Startupbootcamp

Geschreven door Roosje van der Veer

Generatie Y. Misschien heb je er al van gehoord, ook wel Millennials. Geboren tussen 1980-2000 en opgegroeid met de hedendaagse technologie. Ze zijn flexibel, kunnen multitasken, zijn meer wereldburger dan voorgaande generaties en daardoor bereid om meer risico te nemen. Ze dromen vaker over persoonlijke en maatschappelijke vooruitgang en creëren hiermee het ‘nieuwe werken’: dromen in daden omzetten. Een actueel onderwerp in het bedrijfsleven, die Generatie Y. Want hoe benader je de Millennials? En waar plaats je ze binnen jouw bedrijf? Vragen die beantwoord worden door huysgenoten Kevin Weijers en Ruud Hendriks. Wat kan een gevestigd bedrijf leren van nieuwe uitdagingen en experimenten in samenwerking met de nieuwe generatie?

Think less, Experiment more!
Millennial Kevin Weijers reisde de wereld rond voor zijn zelfverzonnen avontuur: 80experiments. De uitdaging was om in ruil voor zijn inzet eten en onderdak te krijgen. Zijn werk was simpelweg een experiment: vooraf weet je niets, achteraf is alles logisch. Wanneer durf je ruimte te geven voor spontaniteit en creativiteit binnen je organisatie? Hoe vertaal je jouw ideeën naar concrete acties? ‘Kies voor de experimentele aanpak en ontdek hoe je het gat tussen denken en handelen laat verdwijnen’, aldus Kevin.

Eén van zijn experimenten was de Culture Canvas: teams en bedrijven helpen met gezond verstand hun cultuur te vormen. Met de vraag ‘Wat maakt een succesvol team, succesvol?’ is hij gaan experimenteren bij een innovatiebureau in Kaapstad. Het antwoord op de vraag: het gaat om mensen, teamdynamiek en organisatiecultuur. Het gaat dus niet om technologie waar vele bedrijven vanuit gaan. Kevin laat zien wat de toekomst van werken is met experimenteren. Stoppen met email, het testen van aannames en complexe dingen simpel maken. Een door-en-door Millennial die Kevin Weijers!

Startupbootcamp
Als grondlegger van de commerciële radio- en televisiezenders weet huysgenoot Ruud Hendriks ons te vertellen wat volgens hem de kerningrediënten zijn voor de succesvolle groei van Startups. Als investeerder van deze beginnende bedrijven ziet hij het succes van de Millennials. Er is maar 1 kernwaarde die de drijfveer is van een startende ondernemer: je moet over-gepassioneerd zijn en houden van je vak! Voor deze jonge ondernemers heeft Ruud een aantal tips om goed van start te gaan. Staar je bijvoorbeeld niet dood op je idee, de ondernemer is belangrijker dan het idee. Als je een goede ondernemer bent, kun je van een minder idee toch iets goeds maken. En als je een slechte ondernemer bent, kun je nog zo’n goed idee aanpakken, maar wordt het helemaal niks. Onderzoek of jouw verwachtingen over je toekomstige bedrijf kloppen. Dat doe je door je idee te valideren. Je denkt wel dat er behoefte is aan een bepaald product, maar bel eens vijftig potentiële klanten op en vraag of dat ook daadwerkelijk zo is. Spaar, heb je cijfers in orde en blijf realistisch. Ruud biedt in zijn boek ‘I’m Hungry´ nog 100 andere ideeën om een succesvolle Startup te beginnen.

It’s all about the team
Zowel Kevin met zijn 80experiments als Ruud met de Startupbootcamp, ontdekte beiden de 2e succesvolle factor: It’s all about the team. Want zonder team geen organisatie. Met Kevin zijn Culture Canvas start het gesprek binnen teams en organisaties over hoe we samenwerken. Het biedt mogelijkheden om op te lossen wat we vanzelfsprekend vinden, maar ook juist wat we over het hoofd zien. Naast de helpende hand van Kevin, ondersteunt Ruud de grote gevestigde bedrijven met innoveren. In Nederland zijn we nog erg voorzichtig in het investeren in Startups, maar dit moet volgens Ruud veranderen. Er is veel paniek onder de grote bedrijven die zich op dit moment realiseren dat er maar 2 opties zijn: innovate or die. Innoveren is voor iedereen mogelijk, als je maar de juiste stappen neemt met de juiste mensen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

 

Voorgestelde posts