De nieuwjaarsactie voor het goede doel!

14003946347_ba513b3b58_k

Met een nieuwjaarsreceptie kunt u uw organisatie van zijn leukste kant laten zien. Dat lukt natuurlijk niet als u uw gasten verloren laat rondlopen, de directeur een voorspelbare nieuwjaarstoespraak laat houden en alleen maar informatie zendt. Dat lukt wel als u een leuk programma heeft – kort, interactief, afwisselend – waarbij mensen elkaar leren kennen, u strategisch nadenkt over uw boodschap en vooral uw gasten aan het woord laat.

Om geld op te halen voor een kraamkliniek heeft debatleider, presentator en dagvoorzitter Rogier Elshout een speciale actie bedacht: voor het actietarief van €395,- neemt hij uw nieuwjaarsreceptie op zich. Hieronder in elk geval alvast 6 tips van Rogier:

Tip 1
Doe iets anders dan vorig jaar. Tenzij u een briljante traditie in stand te houden hebt, is voorspelbaarheid de dooddoener van een nieuwjaarsreceptie.

Tip 2
Zorg dat mensen elkaar leren kennen. Niets is zo erg als mensen die alleen komen de hele middag aan hun smartphone overgelaten worden. Doe een debat, een speeddate, iets in groepjes (brainstorm, taartbakken, wedstrijdje) of een matchmaking.

Tip 3
Boek een te kleine ruimte. Dan is het lekker druk en komen mensen met elkaar in gesprek.

Tip 4
Hou het plenaire programma kort maar krachtig. Liever een half uur leuk dan twee uur net niet leuk. Maar doe wel iets, anders is het net gewoon een cafébezoek.

Tip 5
Zorg voor interactieve aankleding. Laat mensen hun wens op een bord schrijven, stemmen op stellingen of uw nieuwe product testen.

Tip 6 (misschien wel de belangrijkste)
Laat anderen (uw klanten, uw gebruikers, uw personeel) iets over u zeggen, in plaats van dat u zelf zegt hoe geweldig u bent. Of laat een goede comedian u eens lekker door de mangel halen. Wees niet bang, een positieve draai is zo gemaakt.

Tot slot een paar vragen aan Rogier.

Waar gaat het mis met nieuwjaarsrecepties?
Wat je vaak ziet is dat er lang wordt nagedacht over het cateringarrangement en de speech van de directeur, maar te weinig strategisch: wat wil je nou bereiken met je nieuwjaarsborrel? En succes wordt gemeten aan de hand van de opkomst, niet de uitkomst.

Jij biedt aan de nieuwjaarsborrel te presenteren voor het goede doel. Waarom?
Sinds twee jaar ben ik betrokken bij een organisatie in Oeganda. We hebben onder andere een school en een medische post. Ik ben betrokken bij het opzetten van een praktijkschool waar jongeren een vakopleiding in het toerisme of techniek krijgen, met veel aandacht voor persoonlijke ontwikkeling. Vorig jaar is bij de medische post een kraamkliniek geopend. De kosten van een bevalling + doos met essentiële producten voor moeders zijn ongeveer €35,-. Voor sommige mensen uit de omgeving zijn deze kosten niet op te brengen. Daar wil ik dus graag geld voor ophalen.

Waarom wil je dit ophalen door nieuwjaarsrecepties te presenteren?
Ik zie de behoefte aan betere nieuwjaarsrecepties. Ik kan ook auto’s gaan wassen, maar hier ben ik goed in. De combinatie van inhoud en een luchtige toon, die bij een nieuwjaarsborrel hoort, is mijn helemaal op het lijf geschreven.

Krijg je wel waar voor je geld?
Ja natuurlijk. Het is een zacht prijsje – zodat een leuke nieuwjaarsborrel voor iedereen mogelijk is – maar je krijgt wel mijn gewone werkwijze en kwaliteit: ik kom bij je op voorgesprek, bedenk een leuke werkvorm met je, denk mee over de inhoud, lees me in en doe voorgesprekken met sprekers. Alles er op en er aan.

Meer informatie over Rogier Elshout

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

 

Voorgestelde posts