De nood van design in gezondheidszorg

necklace

Geschreven door huysgenoot Marco van Beers
Zorg wordt momenteel gebaseerd op feiten, schema’s en geld, terwijl gezondheid bij uitstek een subjectieve ervaring is. De laatste jaren is dit gelukkig wel aan het veranderen. Zorg ontwikkelt een steeds menselijker en patiënt georiënteerd perspectief. In dit positieve proces gaat design een belangrijke rol spelen.

Wanneer men aan design denkt, denkt men vaak aan luxueuze producten zoals minimalistische tafels, extravagante lampen of zwoele banken, maar design is veel meer. Het gaat over het creëren van producten, services en een systeem wat (onbewuste) behoeftes van de gebruiker vervuld. In een breder perspectief gaat design over het zoeken en creëren van mogelijkheden, het reframen van huidige contexten en het sturen van het gedrag van mensen.

Hoewel er steeds meer innovatieve gezondheid(szorg) producten komen zijn deze nog steeds erg koud en afstandelijk dankzij hun technologische aard. Dat is nergens voor nodig, technologie kan heel erg warm, intiem en symbolisch zijn. Dit is wat mist in de zorg en design kan dit oplossen.

Ik ontwerp voor ‘Technology for Empathy’ of zoals sommige mensen het noemen: ‘Intimate Communication’. Dit gaat vooral over hoe design gebruikt kan worden om intieme en technische producten te maken die de gezondheidszorg ervaring op een persoonlijke en emotionele manier kunnen ondersteunen. Twee voorbeelden:

The Necklace
‘The Necklace’ is een sierraad voor vrouwen met borstkanker wat je kan ondersteunen in het onderhouden van je sociale omgeving. De ketting groeit langzaam mee met jouw strijd tegen borstkanker. Na elk significant moment tijdens jouw ziekte pak je een nieuwe kraal en die druk je stevig op je huid. Kleine nanonaaltjes nemen een beetje bloed af en de kraal analyseert het. Deze verandert van kleur, van diep roze naar wit. Hoe dieper de kleur roze, hoe beter het met je gaat. Zo wordt de ketting een symbool van jouw strijd tegen borstkanker, maar het is ook een gespreksfacilitator. Jouw sociale omgeving kan nu zien hoe het met je gaat en daar een gesprek over aangaan. De lastigste vraag in deze context is ‘Hoe gaat het?’ en deze wordt onderschept met de ketting.

The Tokens
Na elke ernstige diagnose komt er dat onoverkomelijke moment dat jij jouw sociale omgeving moet vertellen dat je misschien niet lang meer te leven hebt. Op dat moment kan je een bijzondere verbinding aangaan met speciale personen uit je sociale omgeving. Samen bestel je een setje ‘tokens’ en deze worden een symbool voor jullie unieke relatie. Wanneer die ene speciale persoon aan je denkt en hij graag wil laten zien dat hij aan je denkt pakt hij zijn ‘token’. Hij wrijft en wrijft. Hoe langer hij wrijft hoe intenser de token gaat gloeien. Dit gebeurt ook aan de zijde van de persoon die ernstig ziek is. Het symboliseert dat iemand aan je denkt. Het geeft je dat warme gevoel, maar dan zonder woorden. De ‘tokens’ verlagen de drempel om met iemand in contact te komen. Het kost geen energie en het elimineert het gebruik van interpretatie afhankelijke woorden. Communicatie wordt symbolisch.

Deze twee voorbeelden illustreren hoe design abstracte data en lastige situaties kan vertalen naar begrijpbare symboliek. Gezondheid en zorg blijft immers over mensen gaan. Daarom is het belangrijk dat we het menselijke element in onze technologische producten gaan verwerken. Ik geloof dat design en designers de mogelijkheid hebben om de complexe context van gezondheid te vertalen naar een intieme en begrijpbare ervaring.
Meer informatie over huysgenoot Marco van Beers

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

 

Voorgestelde posts