Deel 2 van het spraakmakende interview met huysgenoot Erik Mathlener!

3

Geschreven door huysgenoot Erik Mathlener
Wat zou je nog heel graag willen leren?
Mijn Engels is best goed, maar ik heb gemerkt dat spreken in het Engels soms lastig kan zijn. Om me daarin nog verder te bekwamen heb ik me aangesloten bij Toastmasters. Dat geeft me veel oefenmogelijkheden om Engelstalig te speechen. En je krijgt nog feedback ook, wat wil je nog meer?

Wat is volgens jou de toegevoegde waarde van een sprekersbureau?
Het vinden van de juiste spreker voor een opdrachtgever, zodat het event perfect wordt ingevuld. Tevens is het voor sprekers natuurlijk een mooie bron van opdrachten. Een sprekersbureau zou haar toegevoegde waarde kunnen vergroten door een middag te organiseren met live ”showreels”, zodat klanten een goede indruk krijgen van de kwaliteiten van de sprekers die het bureau kan bieden. Of door sprekers met elkaar in contact te brengen. Als bestuurslid van de Professional Speakers Association Holland (PSA Holland) weet ik hoe belangrijk het is om sprekers te laten zien dat je veel van elkaar kunt leren op het gebied van sprekers- en business-skills. Dit is ook in het belang van het sprekersbureau.

Wanneer kwam je er achter dat je talenten niet alleen binnen het technische vlak lagen?
Al heel vroeg. Als ict-er begon ik met programmeren en ontwerpen. Daarbij kun je je volledig storten op de techniek, maar ik was daarnaast ook nieuwsgierig naar de mensen die uiteindelijk de systemen zouden gebruiken. Anderen zagen dat ik technische zaken heel aardig kon verwoorden, en dat anderen het nog begrepen ook! In een ict-omgeving is dat redelijk uitzonderlijk, dus werd ik naar voren geschoven als projectleider, adviseur en trainer. Daar heb ik al die jaren enorm van genoten. Zet mij op een podium en ik ben in mijn element.

Wat is volgens jou de kracht van storytelling voor organisaties?
Het is iets magisch. Als mensen op een koude manier communiceren (feiten, cijfers, grafieken) dan gebeurt er vrij weinig. Vertel een verhaal, en de warmte gaat stromen. En dat hoeft niet eens een perfect verhaal zijn. Nee hoor, gewoon een simpele anekdote werkt al. Er ontstaat dan iets tussen verteller en luisteraar: aandacht, herkenning en vertrouwen. Moet je je voorstellen dat je een strategie bij je personeel tussen de oren wil krijgen, dat je anderen enthousiast wil maken voor een verandering, of dat je de samenwerking tussen medewerkers of teams wilt versterken. Als je verhalen vertelt wordt er vol belangstelling naar je geluisterd. Omdat ze zich identificeren met het verhaal en je (weer) vertrouwd wordt. Ja dan, dan verandert er écht iets.

Hoe creëer je in jouw ogen ‘feest op de werkvloer’?
Dat begint bij een managementstijl die openheid en empowerment in zich heeft. Een no-blaim cultuur: fouten maken moet. Een positieve bedrijfscultuur die vanaf de top wordt gedemonstreerd door managers die hun menselijke kant laten zien. Dat stimuleert een gevoel van vrijheid en verantwoordelijkheid. Mensen voelen zich daarin gewoon lekker, betrokken en gewaardeerd. Dan is er naast hard werken ook tijd voor grappen en grollen. Eens werkte ik in zo’n bedrijf. Heerlijk.
Meer informatie over huysgenoot Erik Mathlener

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

 

Voorgestelde posts