Deel twee van het interview met huysgenoot Andrea Wiegman

andreawiegman

Wat zijn je doelen? Waar zie je jezelf over vijf jaar?
Jeetje, over 5 jaar zou ik wel een nieuw product op de markt gebracht willen hebben. Ik ben er mee bezig. Ik denk dat dat wel lukt.
Meer kan ik er helaas niets over zeggen.

Waarom moeten bedrijven jou boeken als spreker?
Ze moeten me alleen maar boeken als ze dat zelf willen en klaar voor de volgende stap zijn. Je moet van een afwijkende mening houden en lef hebben om anders naar de toekomst te kijken dan de gevestigde orde dat doet. Anders pas ik niet bij het bedrijf of de ‘crowd’. Als het niet past is het zonde van de tijd, voor beide partijen. Ga je voor veilig, dan kies je niet voor mij. Ik ben al zo lang met de toekomst bezig, ik kan niet een invul-oefening voor een bedrijf zijn. Dat heb ik wel gedaan, maar heb besloten dat niet meer te doen. Het heeft geen zin.

Welke trends zijn jou door de jaren heen het meest bijgebleven?
Oh er gebeurt zoveel. In 2012 heb ik een paar belangrijke issues op de kaart gezet. Making Worlds, dat heeft heel veel bedrijven geïnspireerd. Het gaat om belevenis en betekenis creëren, om verschillen en verschillende perspectieven. Het gaat om buiten bestaande grenzen te denken. Zowel geschiedenis als toekomstvisies zijn belangrijke inspiratiebronnen in het creëren van nieuwe werelden. De hele makers-movement zit op deze trend.
Ook het thema Infinity in dat jaar was belangrijk, ik ben daar achter gekomen toen ik Kevin Kelly interviewde, ineens viel het kwartje. Of een ‘Wise World Rising’, we worden anders steeds slimmer. Nu ben ik ook met een paar belangrijke onderwerpen bezig, opwarming en uitdroging van de aarde, water issues dus. Ik heb dit het Desert thema genoemd. Ik heb net een nummer over tangibility (tastbaarheid) uitgebracht en ik ben nu met een nummer over cijfers bezig. Alles draait om data, cijfers, algoritmes en formules. Allemaal heel belangrijk. Alles groeit en gaat maar door, we maken steeds grotere stappen, maar we zijn tegelijkertijd wel de aarde aan het uithollen. Ik maak me daar serieus zorgen over. De wereld is niet plat.

We weten dat je ooit begonnen bent met het magazine Eye Zicht op Trends, maar waarom ben je eigenlijk als trendwatcher aan de slag gegaan?
Goeie vraag. Je bent de eerste die deze vraagt stelt. Respect! Allereerst, de wereld is enorm diffuus geworden. Toen ik in 1997 Eye startte was het vak van uitgeven eigenlijk al aan het uitsterven, daarom hebben we het als netwerkclub opgezet. Ik ben succesvoller als netwerker, onderzoeker en trend spotter dan als uitgever. Ik ben slecht in sales, maar goed in informatie en ik weet de juiste bronnen altijd te vinden. Daar liggen mijn talenten. Ik ken bijna iedere futurist en forecaster uit de vorige eeuw en heb heel veel mensen met elkaar in contact gebracht. Ik vind ook dat het vak aan vernieuwing toe is, trendwatching en futurologie is ouderwets en gaat te traag in een zo snel veranderende wereld. 2015 is geen 1997. Ik vind het vreselijk als trendwatchers elkaar napraten. Dat is de dood van het vak. Dit is de eenentwintigste eeuw. Ik experimenteer graag, ben een zogenaamde first mover, zo kom ik aan mijn informatie, ervaringen en contacten die heel belangrijk zijn. Ik stel vragen. Ik werk bijna nooit alleen. Ik ben van origine een actieve denker, ga de dialoog aan en zeg soms hele stomme dingen, pas later blijkt daar iets waardevols in te zitten. Dat weet ik dan zelf nog niet eens. Ik heb geschiedenis gestudeerd (UVA) en een fashion, design & strategy opleiding gedaan aan een kunstacademie (ARTEZ). Ik ben niet makkelijk in een hokje te plaatsen, dat was ik vroeger niet, dat ben ik nu niet. Ik noem me inderdaad nu vaak trend forecaster, maar ik vind de titel niet zo belangrijk. Belangrijker is wat ik toevoeg aan de wereld. Eigenlijk is dit geen echt beroep. Alle trendwatchers en forecasters zijn ook uitgevers geworden, iedereen maakt tegenwoordig toch boeken, heeft blogs, een Instagram of Pinterest en geeft informatie door? Gratis of betaald. Dat is een keuze. Uitgeven is een commodity geworden, trendwatchen ook. Er zijn geen grenzen meer. Misschien vind je me over een paar jaar weer onder een andere titel… ik houd van vernieuwen en als ik het gevoel heb dat iets anders moet, dan organiseer ik dat. Linksom of rechtsom. Dat gaat vanzelf. Ik denk daar niet lang over na. Ik ben met een nieuw spannend initiatief bezig, wie weet hoor je daar binnenkort meer over. Het kan snel gaan. Of eigenlijk, het moet snel gaan! Keep you posted 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

 

Voorgestelde posts