Druk jij een deurbel in met je duim?

9200000025119965

Geschreven door huysgenoot Marco van Beers

Druk jij een deurbel in met je duim? Dan is de kans groot dat je een smartphone hebt. Hoewel het geen voor de hand liggende conclusie is, is het logisch als je er even wat langer over nadenkt. Dankzij onze smartphones zijn wij het steeds normaler gaan vinden om objecten aan te raken met onze duim. Smartphones en vele andere producten hebben bewust en onbewust ons gedrag veranderd. Technologie, en design, hebben dan ook een grote invloed op ons dagelijks leven. Dit lijkt iets van de laatste tijd, maar ons gedrag wordt al eeuwen onbewust veranderd door, voor die tijd, radicaal nieuwe technologieën. Zo heeft vuur ervoor gezorgd dat we sociaal gedrag gingen vertonen, agricultuur stond aan de voet van ons stedelijk leven en elektriciteit zorgde ervoor dat we elkaar aan het eind van de wereld kunnen zien.

Nu zijn we aangekomen in een nieuw technologisch tijdperk, het nano, bio, informatie en cognitieve technologische (NBIC) tijdperk. Technologieën die de wereld snel aan het veranderen zijn. Dankzij deze vooruitgang begrijpen we ook steeds beter hoe mensen denken en werken. Dat is bijvoorbeeld handig voor marketing, kijk maar eens naar hoe zij ons dag in dag uit verleiden om een bepaald gedrag te vertonen. Maar in dit tijdperk wordt de volgende stap genomen en design gaat hier een grote rol spelen.

Misschien heb je je wel eens afgevraagd waarom je zonder een handleiding te lezen weet hoe je een product moet gebruiken? Dat komt omdat de ontwerper alles zo heeft ontworpen dat de interactie intuïtief en logisch is voor je. Hierdoor heb jij als gebruiker de meest optimale ervaring en weet de ontwerper dat je het product niet fout gebruikt.

Juist het product niet fout gebruiken is belangrijk. We krijgen steeds meer informatie te verwerken en daar zijn wij als mensen niet heel goed in. Wanneer we multitasken switchen onze hersenen steeds tussen verschillende taken, waardoor een fout maken heel makkelijk kan gebeuren. Het is dus van belang dat producten, waaronder ook websites, zo worden ontwerpen dat we onbewust begrijpen wat we moeten doen.

Een AED is een goed voorbeeld van een product dat ontworpen is om mensen te helpen onder hoge druk. Het product geeft aan waar de patches geplaatst moeten worden door heldere tekeningen. Daarnaast communiceert het apparaat met LED en geluid wanneer het klaar is. De knoppen zijn vormgegeven als een groen rondje en een rode driehoek. Symbolen en kleuren die in de Westerse cultuur een heldere betekenis hebben.

Wanneer we in een situatie verkeren die niet gewoon zijn, zoals het proberen van een nieuw product of het redden van iemands leven met een AED, vallen we terug op patronen en symboliek die we al kennen. Design focust zich dan ook steeds meer op het verminderen van keuzestress en het voorkomen van fouten door gebruikers, door producten context afhankelijk te maken, het zogenaamde Anticipatory Design. Dat is natuurlijk prachtig en deze manier van gedrag sturen kan helpen om mensen bijvoorbeeld van obesitas af te helpen. Of ervoor te zorgen dat ze langer en beter hun tanden poetsen. Design wordt volgens sommigen één van de grootste katalysatoren voor sociale verandering.

Maar met al deze nieuwe kennis en technologieën kan design ook voor totaal andere doeleinden gebruikt worden. De combinatie design en technologie zou mensen kunnen verleiden om meer te kopen. Zo toont onderzoek aan dat mensen eerder geneigd zijn om iets te kopen en meer te betalen via een touchscreen dan via een computer, omdat ze het product kunnen aanraken. Gaan designers de nieuwe marketeers worden?

Design zou ook een aanjager kunnen zijn voor een totaal nieuwe manier van oorlog voeren. De interactie met wapens kan zo ontworpen worden dat het voelt als een spel. Of wat dacht je van dat apps ontworpen worden door politici die je gedrag zo sturen dat ze je stem beïnvloeden? Dat is iets wat we niet moeten willen en daarom is het van belang dat we, net zoals bij reclame, een code opstellen zodat dit niet kan gebeuren.

Design en technologie zijn samen een krachtig middel dat we niet moeten onderschatten. Het heeft de potentie om de wereld ten goede en ten kwade te veranderen. Wij, als maatschappij, kunnen wij dat zelf bepalen. Goed en verantwoord design is uiteindelijk nooit een keuze tussen het verdienen van geld en het bijdrage aan de wereld, deze gaan hand in hand. Maar hoe dat gaat, dat moeten we nu gaan bepalen.

Meer informatie over huysgenoot Marco van Beers

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

 

Voorgestelde posts