Een 2015 zonder CRISIS gewenst!

Peter Rehwinkel

Door: Peter Rehwinkel, in te huren als spreker

Bij rampen en crises heb je een aardbeving voor ogen. Een grote overstroming. Of een land waar iedereen wegvlucht, omdat mensen elkaar naar het leven staan. Maar crises zijn er in allerlei soorten en – eveneens – maten.

Crisis betekent niet alleen: overheid. De grote hulpverleningsorganisaties (Rode Kruis, VN-instanties, noem maar op): ze domineren wel onze televisieschermen, maar komen slechts spaarzaam in actie. Crisis kunnen evengoed het bedrijfsleven treffen. Of hou het heel dicht bij huis: je voetbalclub kan in crisis zijn. Eigenlijk is crisis het zelfde als ruzie binnen het gezin: er is spanning, onbalans. Spanning is niet altijd waarneembaar, maar voor wie er naar op zoek gaat (vaak) wel.

Laten we een bedrijf als voorbeeld nemen. Apple spreekt vast tot de verbeelding. We herinneren ons allemaal nog Apple ten tijde van Steve Jobs. De inmiddels overleden CEO wist precies wat hij wilde, straalde kracht uit. Maar is een bedrijf waar één iemand aan de touwtjes trekt, wel zo sterk? In ieder geval ben je er erg afhankelijk van. Daarom waren er ook grote zorgen direct na de dood van Steve Jobs. Zou opvolger Tim Cook wel sterk genoeg zijn om het immense bedrijf te leiden? Men vond immers dat hij niet de visie en flair van Steve Jobs had.

Tim Cook slaagde er (vanzelfsprekend) niet meteen in om de kritiek te pareren. Meer dan drie jaar aan de macht klinkt nog steeds: ´smart´ is hij wel, maar het bedrijf toch lang niet zo ´hungry´. Apple moet zich afvragen of Tim Cook het probleem is. Het bedrijf dient een ander imago te ontwikkelen. Een bedrijfsimago waarmee de computergigant minder wordt vereenzelvigd met de topman. Nu is het wachten op een crisis.

Neem kwetsbaarheden van je bedrijf zoveel mogelijk weg, voor het te laat is. Doe dat ook bij je voetbalvereniging.

Ik wens alle huysgenoten een voorspoedig 2015 toe. Maar stel jezelf af en toe wel de vraag: ´En wat als het tegenzit? Ben ik klaar voor een crisis?´

Meer over Peter Rehwinkel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

 

Voorgestelde posts