Een cultuur van innovatie

EVJH1

Geschreven door huysgenoot Evert Jan van Hasselt
We leven in een prachtige tijd! Met name op technologisch gebied worden we verrast door de ene na de andere innovatie. ‘Augmented reality’ voegt virtuele beelden toe aan de werkelijkheid, bijvoorbeeld via de voorruit van een auto. Diezelfde auto hoeven we binnenkort niet meer zelf te besturen, met de komst van zelfrijdende auto’s. Ook gaan ‘drones’ straks onze postpakketten bezorgen.

Een belangrijk gebied waar dit soort innovaties een rol spelen is op het terrein van beleving (experiences). ICT is bij uitstek geschikt om specifieke belevingen op te wekken. Een mooi voorbeeld daarvan is de virtual reality bril ‘Oculus Rift’. Ik heb een keer het genoegen gehad zo’n bril te kunnen uitproberen en het is werkelijk een verbluffende ervaring, met de meegeleverde demo waarin je in een achtbaan zit, waarbij je echt om je heen kunt kijken. Het beeld draait automatisch mee met de beweging van je hoofd. Nou ben ik niet zo’n held met achtbanen, mijn maag draaide zich een beetje om toen ik aan mijn virtuele afdaling begon.

Maar eerlijk gezegd is er een andere innovatie, waar ik nog meer van onder de indruk ben. Ook dit is een virtual reality bril, maar nu één van Google en voor een fractie van de prijs van de Oculus Rift. Ik heb het over de Cardboard. Dit is een simpele plaat karton en twee losse lenzen die je zelf eenvoudig tot een bril kunt vouwen. En in plaats van een geavanceerde virtual reality computer, schuif je er eenvoudig je eigen smartphone in! Een speciale app splitst het scherm van je smartphone in twee delen, die je via de twee lenzen een aardige virtual reality ervaring biedt. De bewegingssensoren in je smartphone zorgen er voor dat ook bij deze bril de beelden meebewegen met de beweging van je hoofd.

De manier waarop deze Cardboard tot stand is gekomen, is een mooi voorbeeld van de manier waarop bedrijven succesvol kunnen zijn met innovaties. Google geeft haar medewerkers de ruimte om 20% van hun tijd te werken aan hun eigen ideeën. Het maakt niet uit wat, je kunt het zo gek niet bedenken. Wel verlangt Google dat hun medewerkers open zijn over waar ze in die 20% tijd bezig zijn. En dat ze daarbij openstaan voor ideeën van andere collega’s. Daarnaast hebben deze medewerkers toegang tot alle informatie die Google ter beschikking heeft. Dit bij elkaar levert bij Google een cultuur van innovatie op, waar pracht innovaties zoals de Cardboard uit voortkomen!

Wil je zelf een keer een Cardboard uitproberen? Ga dan eens langs bij het Permanent Future Lab bij Seats2meet.com op Utrecht CS. Daar kun je – naast de Cardboard – nog een veelheid aan andere innovaties uitproberen. Wie weet triggert het Permament Future Lab wel de cultuur van innovatie binnen je eigen onderneming!
Meer informatie over huysgenoot Evert Jan van Hasselt

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

 

Voorgestelde posts