Het lijkt zo simpel: Minder eten en meer bewegen!

Geschreven door: Maartje IJzerman

Wist je dat bij 25% van de gesprekken bij de huisarts voeding en leefstijl ter sprake komt? Volgens onderzoek zijn medici en specifiek huisartsen de hoogste autoriteit als het gaat om advies over gezond leven en voeding. Afgelopen vrijdag was ik aanwezig bij het Arts en Voeding Congres, onder leiding van dagvoorzitter Kim Coppes.

Kim startte de dag met de vraag: ‘Heb jij een gezonde leefstijl?’ Aangezien tegenwoordig de noodzakelijkheid hiervan bij de meeste wel speelt, zouden hier wellicht in eerste instantie veel mensen ‘ja’ op hebben geantwoord, tot dat Kim opsomt waaraan je eigenlijk allemaal moet voldoen…

Een gezonde leefstijl gaat niet alleen om gezonde voeding en voldoende beweging, maar ook om voldoende slaap, het drinken van voldoende water, het reduceren van stress, omgevingsfactoren en natuurlijk de niet te vergeten koude douche in de morgen! Om hier allemaal aan te voldoen, is een hoop…

Waar begint het; overeten of obesitas?
Prof. dr. David S. Ludwig, endocrinoloog, onderzoeker en docent op Harvard Medical School en Harvard School of Public Health, kwam uit de USA en stelde de vraag; ‘Waar begint het eigenlijk; overeten of obesitas?’

Het lijkt zo simpel: eet minder, beweeg meer! Hoe kan het dan dat er zoveel mensen falen? Is het wel zo simpel? David vertelt dat wanneer je ineens minder eet en meer beweegt, je lijf en hersenen het niet eens worden. Het gaat er niet om dat je minder eet, maar vooral om wát je eet.

Het gaat om de glycemische index (Gl): een maat om aan te geven hoe snel koolhydraten in de darm worden verteerd en als glucose in het bloed worden opgenomen. Degene die veel producten met een hoge Gl eet, zoals aardappelen en brood, zal zich sneller hongerig voelen dan iemand die producten eet met een lage Gl, zoals bijvoorbeeld peulvruchten en pasta. Wanneer je dus veel producten met een hoge Gl eet, zul je sneller gaan overeten waardoor obesitas kan ontstaan. Het begint dus allemaal bij dat je de juiste producten eet!

Stressed is niet voor niets andersom Desserts….
Er zijn zoals aangegeven veel factoren die invloed hebben op je gezondheid, maar ook hebben al deze factoren invloed op het stresshormoon cortisol.

Acute stress, dus de stress die je voelt als je gaat bungeejumpen bijvoorbeeld, is niet per definitie slecht voor je. Langdurige stress echter wel, zo vertelt Liesbeth van Rossum, internist-endocrinoloog en hoogleraar op het gebied van obesitas en biologisch stressonderzoek in het Erasmus MC in Rotterdam.

Langdurige stress zorgt voor een verhoging van cortisol in je lichaam.  Wanneer je gestrest bent, zul je sneller zin hebben in ongezond eten. Dit voedsel zorgt weer voor extra cortisol, waardoor je vervolgens nog meer snakt naar een broodje kroket; het is een vicieuze cirkel.

Zorg er dus voor dat je langdurige stress zoveel mogelijk probeert te vermijden, zodat je geen behoefte hebt aan ongezond eten en je producten eet met een lage Gl zodat obesitas en een hongergevoel verleden tijd zijn!

Op zoek naar een inspirerende spreker over dit onderwerp?

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

 

Voorgestelde posts