Ondernemerschap is durven kiezen tussen goed en goed | Blog Marc van Eck

marc_c14

Spreker, dagvoorzitter en huysgenoot Marc van Eck is de grondlegger van het gedachtegoed van International Branding in Nederland. Marc heeft een blog geschreven over zijn passie ‘ondernemen’. Lees snel verder!

Ondernemerschap is durven kiezen tussen goed en goed.

Iedereen wil tegenwoordig ondernemend zijn, als echte ondernemer of als empowerde medewerker in een agile organisatie. Dat is goed nieuws wat mij betreft want ik geloof diep dat ondernemerschap een betere samenleving kan creëren omdat het vooruitgang stimuleert en meer welvaart. Die we uiteraard vervolgens wel eerlijk moeten verdelen. Niet voor niets zijn ondernemers met een purpose zo in trek. Zonder mij zelf tussen de grote der aarde te plaatsen probeer ik daar ook aan bij te dragen met mijn duurzame koffiemerk Medellín Secret en als adviseur van het merk Koeckebackers dat mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt via het bakken van de lekkerste koeck weer tot echte arbeid brengt. Van Koekenbakker tot Koeckebacker zeg maar. En binnenkort kom ik met een paar vrienden met een nieuw initiatief dat hier ook bij past.  Maar waarschijnlijk is mijn invloed op ondernemerschap wel het grootst door mijn advies werkzaamheden en de boeken die ik heb geschreven en dan met name het boekje ‘businessplan op 1A4’ dat met nu al 15 drukken in een paar jaar en vertalingen in het Engels, Grieks en Chinees een verrassend succes is geworden.

In de praktijk zie ik dat veel mensen zeggen wel ondernemend te willen zijn maar vervolgens niet ondernemend doen. Dit komt denk ik omdat we mensen hier niet in opleiden. Niet op de scholen, niet op de universiteiten en ook niet in al die bedrijven die zeggen ondernemend te willen zijn. We leren mensen namelijk niet om te kiezen. Het Hollands gemeengoed, ook wel polderen genoemd, is om alle opties open te houden. We hebben er zelfs een spreekwoord voor, op meerdere paarden wedden. Terwijl we allemaal weten dat als je op alle opties wedt in bijvoorbeeld het casino je zeker verliest. Wij zeggen al te kiezen als we een slechte optie laten vallen. Maar dat is geen kiezen, dat is logica. Kiezen is kiezen tussen 2 goede opties en toch er één te durven laten vallen en de buikpijn voelen van de angst dat je de verkeerde keuze hebt gemaakt. Echte ondernemers durven dit, het is niet dat ze de twijfel niet hebben en de pijn niet voelen, maar zoals de titel van een boek van mij luidt ze durven ‘bij twijfel te doen’. Het lijkt mij goed als we kinderen al veel vroeger met dit concept laten opgroeien en regelmatig met goed versus goed dilemma’s confronteren. En als het niet met kinderen is dan toch zeker wel met medewerkers.

Een ander probleem is dat veel mensen van nature veel meer doentrouw zijn dan doeltrouw. Ik leg het graag uit. Een echte ondernemer heeft een helder doel en is flexibel in hoe precies dat doel te bereiken. Je zou kunnen zeggen het enige dat echt belangrijk is om het doel scherp te hebben én om de eerste stap te zetten. Want na de eerste stap ben je begonnen en volgt vanzelf de tweede stap. Ook typisch een eigenschap van ondernemers is dat ze de 1e stap te durven zetten ongeacht of dit wel de perfecte stap is. De twijfelaars hunkeren naar de beste 1e stap, maar komen nooit tot een stap en dus nooit dichterbij het doel. Gelukkig weten veel mensen een koers uit te zetten en komen ze dan echt wel tot die 1e stap, maar vervolgens houden ze te stevig vast aan de bedachte koers. Zelfs als die minder goed of niet werkt. Ze verliezen dan het doel uit het oog en zijn gek genoeg vaak bereid om het doel dan maar aan te passen als ze het door hen bedachte doen maar kunnen blijven uitoefenen. Dit klinkt haast surrealistisch maar ik kom dit dagelijks bij organisaties en mensen tegen, vandaar dat ik dit doentrouw ben gaan noemen. Misschien zijn mensen met doentrouw op de korte termijn wel gelukkiger maar ze bereiken zeker minder en volgens mij uiteindelijk mede daardoor ook minder geluk. Belangrijk is dat in organisaties we mensen beoordelen en stimuleren om doelen te bereiken en niet vastzetten op de van tevoren bedachte aanpak, want de snel veranderende wereld ziet er uiteindelijk toch anders uit. Dat betekent zeker niet dat het ‘doel de middelen heiligt’, er kunnen namelijk wegen naar Rome zijn dit absoluut ongewenst zijn bijvoorbeeld vanwege het soms negatieve effect op anderen of op de samenleving.  Maar ruimte geven voor verschillende acceptabele wegen die soms rare kronkel wegen blijken te zijn is zeker wel een goed idee.

Kortom ondernemerschap gaat over durven kiezen, de 1e stap te zetten en doeltrouw zijn.
It’s that simple 😉

Meer te weten komen over Marc? Klik dan hier!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

 

Voorgestelde posts