Presentatie tips & tricks

Geschreven door huysgenoot Pauline van Aken 

Wil je ook een succesvolle, boeiende en ontspannen presentatie geven? Weet dan dat 80% van je werk uit voorbereiding bestaat.

Wanneer medewerkers een presentatie moeten geven over hun werk, blijkt dat de meeste mensen eerder kiezen voor een schriftelijke publicatie, dan voor een mondelinge presentatie.

Spreken in het openbaar staat in de top 5 van grootste angsten.

Het blijkt dat mensen in het bedrijfsleven bij schriftelijk werk gek genoeg langer de tijd nemen voor hun voorbereiding, dan bij mondeling werk. Dit zou je niet verwachten gezien de angst voor mondelinge presentaties. Bij zowel een mondelinge presentatie als schriftelijke publicatie is het heel belangrijk dat je ruim de tijd neemt voor je voorbereiding en uitwerking ervan.

Sterker nog, het is zeer raadzaam dat je zo’n 80% van het werk vóóraf aan je mondelinge presentatie uitvoert. De presentatie zelf mag slechts 20% van het werk kosten. Het is nu eenmaal zo dat wanneer je je presentatie niet goed voorbereid, je jezelf tekort doet, evenals je publiek. Toeschouwers zullen meteen merken wanneer iemand voldoende voorbereid is en wanneer niet.

Aan een van mijn trainees, Mark Verhees van VoorPositiviteit.nl stelde Maartje van Sprekershuys de volgende vragen:

Maartje: ‘Wanneer jij je voorbereid voor één van jouw presentaties, waar besteed je dan vooral aandacht aan?’
Mark: ‘Aan de wensen en de verwachtingen van de mensen in de zaal. Wie zijn er aanwezig?
Wat willen ze? Zodra ik dat weet, ga ik aan de slag met een goede, passende opzet van mijn verhaal.’

Maartje: ‘Wat is jou het meest bijgebleven van de 3-daagse training BoeiendPresenteren?’
Mark: ‘Wat mij absoluut het meest bijgebleven is, is dat Pauline van Aken een vakvrouw is. Ze heeft zo veel ervaring dat ze haarfijn kon uitleggen en vooral ook kon duidelijk maken waar ik beter in kon worden en hoe ik dat kon doen. Super praktische, diepgaande tips.  Steeds weer verbaasde ze mij met hele specifieke, persoonlijke tips die mij enorm veel verder hielpen. Echt een aanrader als je het verschil wil maken.’

Hieronder geef ik je verder nog de 3 meest belangrijke tips om je te helpen bij het voorbereiden van jouw presentatie, waardoor je ook zelfvertrouwen zal opdoen.

1. Bereid inhoud en vorm goed voor
Dit is de beste manier om paniek te voorkomen. Sta eerst stil bij wie je doelgroep is en wat het doel is van je presentatie. Bedenk daarom van tevoren goed wat je wilt meegeven, en wat je wilt losmaken bij je publiek. Je toehoorders willen niet alleen geïnformeerd worden, ze willen ook dat een speech onderhoudend is. Om ervoor te zorgen dat je verhaal zowel helder, als duidelijk en boeiend zal zijn, kun je ervoor kiezen om alles van tevoren uit te schrijven, zo to the point mogelijk. Je kunt ook werken met steekwoorden. Bedenk in beide gevallen goed wat je wilt zeggen. Gebruik woorden die bij jou en bij je doelgroep passen. Visualiseer vervolgens ook hóe je je verhaal wilt vertellen. Vraagt je verhaal om rust en ernst, of juist om passie en vrolijkheid, of misschien wel om een combinatie hiervan?

2. Zorg dat je presentatie staat als een huis
Bedenk van tevoren of je wilt openen met een grapje om het ijs te breken, doe dit alleen wanneer dit bij je past. Je kunt ook interactief starten met een publieksvraag. Het begin is ook een goed moment om je toehoorders te laten weten of ze tijdens je presentatie, of naafloop vragen kunnen stellen. In de inleiding, de kop van je presentatie, zet je jezelf kort neer en vertel je waarom je daar staat. Ook kondig je aan waar je het over gaat hebben. In de romp behandel je je onderwerp uitgebreid. Je kunt in je romp gebruik maken van een structuur die chronologisch en logisch is. Bijvoorbeeld: Probleem, oorzaak, gevolg, oplossing/actie, resultaat. In de staart geef je je conclusies en/of een korte samenvatting van je verhaal. Geef je publiek na afloop – indien dit op het programma staat – voldoende ruimte om vragen te stellen. Interactie geeft veelal jou en je publiek energie.

3. Zet je presentatie in kernwoorden op een A4’tje
Gebruik hiervoor de kop-romp-staart-indeling. Dit zorgt voor structuur in je verhaal. Bovendien helpt het je bij het maken van een eventuele PowerPoint presentatie. Vat elke slide in drie korte zinnen samen. Maak gebruik van verrassende beelden; PowerPoint kan namelijk veel meer zijn dan alleen een ondersteuning van je presentatie, want een beeld zegt vaak meer dan duizend woorden. Maak je echter niet afhankelijk van PowerPoint. Zorg dat je presentatie ook zonder gebruik van dia’s krachtig overkomt. Alleen dan kunnen dia’s voor je publiek van toegevoegde waarde zijn. Maak, voor het geval de techniek je in de steek laat, een print van je PowerPoint.

Tijdens het BenJijBoeiend Seminar op 26 mei a.s. leer ik je nog veel meer! Deze middag zit vol lering, beleving en vermaak. Je neemt veel tips en handvatten mee naar huis. Wat komt er aan bod:

 Binden en boeien van toehoorders
Omdat het belangrijk is dat je boodschap bij je publiek binnenkomt en jij het verschil kan maken.

 Effectief en duidelijk communiceren
Wie de vorm geweld aandoet, beschadigt ook de inhoud! Dus wordt de regisseur van jezelf en je boodschap en durf te stralen..

 Doelgericht voorbereiden
If you can’t explain it simply, you don’t understand it well enough” – Einstein – Het gaat om de kern en jouw authenticiteit.

 Overwinnen van onzekerheden
Vanuit bewustzijn leer je in contact te zijn met jezelf, zodat je met zelfvertrouwen en plezier in dialoog blijft.

Meer informatie over Pauline van Aken & het BenJijBoeiend Seminar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

 

Voorgestelde posts