Van Gogh in business

Van Gogh Sprekershuys

Geschreven door huysgenoot Ger Driesen

Bij de naam Vincent van Gogh denken velen direct aan een briljante artiest met een moeilijk karakter. De wereldberoemde Zonnebloemen gecombineerd met het verhaal van het afgesneden oor. Kijk verder en je ziet veel meer. Iemand die in 10 jaar een nalatenschap heeft gecreëerd die vandaag de dag miljoenen waard is en bovendien miljoenen mensen over de hele wereld inspireert – daar kunnen veel CEO’s jaloers op zijn! Wat zijn eigenlijk de ingrediënten van dat succes? Lees verder en ontdek.

Naast de honderden schetsen en meer dan 800 schilderijen die we van Van Gogh kennen, hebben we ook ruim 900 brieven van Van Gogh beschikbaar. De meeste door hem zelf geschreven aan zijn broer Theo maar ook aan andere beroemde kunstenaars zoals Paul Gauguin en Emile Bernard. Die brieven geven een goed inzicht in hoe Van Gogh werkte en wat hem dreef. Vanuit de vraag wat hij precies deed en welke aanpak tot zijn succes heeft geleid, heb ik onderzoek gedaan naar zijn brieven. Ik was verrast over de concrete principes die ik heb gevonden. Misschien denk je direct aan creativiteit maar dat is maar een deel van het verhaal. Zien wat voor je voeten ligt en dat benutten, gedisciplineerd en bewust naar meesterschap toewerken, ook dat zijn belangrijke ingrediënten. Weten wat jou inspireert en motiveert, waarom je de dingen doet die je doet. Samenwerken of alleen werken om succesvol te zijn en snappen hoe je tot innovatieve doorbraken komt: dat kunnen we allemaal leren van Van Gogh. Bovendien is opmerkelijk dat de principes die Van Gogh hanteerde, zo goed passen bij de inzichten die we vandaag de dag hebben rondom leren, leiderschap, motivatie en innovatie.

In het jaar 2015 herdenken we in Europa dat Van Gogh 125 jaar geleden is overleden en wordt hij geëerd via diverse evenementen. Een goed moment om eens stil te staan bij wat Van Gogh ons vandaag de dag in relatie tot werk en succes heeft te bieden. Veel organisaties en hun medewerkers ‘worstelen’ met vraagstukken als ‘hoe kunnen we meer doen met minder budget’ of ‘hoe kunnen we innoveren?’, ‘hoe kunnen we innovatie versnellen?’, hoe kunnen we maximaal aansluiten bij de motivatie van onze mensen?’ of ‘hoe zorgen we dat onze mensen blijven leren zodat ze bijblijven?’. Het zijn allemaal vraagstukken waar ook Van Gogh mee worstelde en oplossingen voor vond die in ‘de business’ van vandaag de dag verrassend goed bruikbaar zijn.

Meer informatie over huysgenoot Ger Driesen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

 

Voorgestelde posts