Veel merken missen karakter

  • marc_c14

Geschreven door huysgenoot Marc van Eck

Wie wil er geen sterk merk? Want sterke merken weten klanten emotioneel te binden waardoor ze meer, vaker en duurder kopen en dat leidt duurzaam tot betere business resultaten. Dit blijkt waar te zijn voor zowel B2B als B2C merken, als voor private merken en publieke merken, voor kleine en grote merken en voor inhalige en maatschappelijke merken. Daarom besteden veel organisaties veel tijd en moeite aan hun merk. Maar helaas slaan lang niet alle merken aan. De vraag is hoe dat komt.

Bijna geen enkele organisatie heeft nog een uniek product. Het heeft dus geen zin om slechts te verkondigen wat je hebt, want een ander heeft dat ook. Als je niets extra’s weet te bieden zul je uiteindelijk op prijs moeten concurreren. De aloude economische wijsheid leert dat je dan uiteindelijk geen winst meer overhoudt. Maar dat iets extra’s hoeft niet iets tastbaars te zijn dat geld kost. Beter van niet zelfs want ook dan loopt uiteindelijk alle winst weg. Sommige merken weten verschil te maken omdat ze ergens voor staan, een purpose hebben. Mensen kopen dan niet alleen het product maar ook de hogere overtuiging. Maar niet alle merken hebben dit en ook hierbij kopiëren merken elkaar steeds meer. Goed zijn voor de wereld is inmiddels eigenlijk een hygiëne factor geworden en dat is maar goed ook.

Waar merken zich wel altijd op kunnen onderscheiden is hun karakter. Net als bij mensen. Een karakter lijkt niet tastbaar maar herkennen we toch razendsnel. Het is de basis voor sociale interactie. Zodra we het karakter van iemand herkennen kunnen we het gedrag van die ander voorspellen en ontstaat er de noodzakelijke veiligheid voor toenadering. Iemand van wie we het karakter niet herkennen voelt onveilig, want we kunnen zijn of haar gedrag niet voorspellen en dus houden we onbewust afstand. Bij merken blijkt dit precies zo te werken. Herkennen we het karakter dan staan we open, herkennen het niet dan blijven we gesloten. Merken die business willen doen kunnen dus maar beter kleur bekennen en een herkenbaar karakter kiezen. De oer-karakters van onze kudde, ook wel archetypes genoemd helpen hierbij. En het goede nieuws is dat het voor succes niet uitmaakt welk karakter je kiest, als je dit maar consequent en consistent waarmaakt zodat de buitenwereld dit merkt. We hebben namelijk in een gezonde kudde behoefte aan verschillende karakters. Je kan dus met elk karakter iedereen aan spreken.

Meer informatie over huysgenoot Marc van Eck 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

 

Voorgestelde posts