Waar het echt om gaat bij duurzame business modellen

Evert Jan van Hasselt

Geschreven door huysgenoot Evert Jan van Hasselt

Bij duurzame business modellen denkt iedereen aan circulaire economie, ethisch verantwoord, etc. Dat klopt ook wel, maar in de kern gaat het om iets diepers. Er zit namelijk een fundamentele weeffout in traditionele business modellen en daar moet je iets mee. Het volgende waargebeurde verhaal maakt dat pijnlijk duidelijk.

In 2005 besteedde de Wall Street Journal aandacht aan het verhaal van Tina Sims. Zij had een reis naar Nieuw Zeeland geboekt toen er bij haar borstkanker werd geconstateerd. Omdat haar reis niet door kon gaan – ze moest immers allerlei behandelingen ondergaan – vroeg Tina aan United Airlines of ze haar geld terug kon krijgen. Het antwoord van de luchtvaartmaatschappij was: “Ja, u kunt uw geld terugkrijgen onder één voorwaarde: dat u aan deze ziekte overlijdt.”

Geen weldenkend mens verzint zoiets. Toch ben ik ervan overtuigd dat er in 2005 heel veel weldenkende mensen bij United Airlines werkten. Die waren echter onderdeel van een systeem, dat hen aanzette tot niet weldenkende oplossingen. Het fundament daarvoor is terug te vinden in hun business model. Dat is compleet losgeraakt van de wereld van hun klanten: mensen zoals u en ik!

Dáár ligt het echte antwoord voor duurzame business modellen: weer aansluiting maken tussen de systeemwereld van business en de leefwereld van mensen. Dat zijn we in de afgelopen decennia volledig kwijtgeraakt. Daarom snappen de huidige captains of industry totaal niet wat er nu gaande is.

Initiatieven uit de deeleconomie, of het nu Couchsurfing of Peerby is, Snappcar of Thuisafgehaald, ze hebben één ding gemeen: ze maken weer connectie met de leefwereld van mensen. Dat is logisch, want het zijn mensen zoals u en ik, die daar niet alleen consument maar ook producent zijn. Zonder dat daarbij een gezagsverhouding bestaat. Die zogenaamde prosument komt alleen in beweging als dat past in de manier waarop hij zijn leven leeft.

De prosument wil graag een steentje bijdragen aan een duurzame wereld. Maar hij verwacht wel dat het hem gemakkelijk wordt gemaakt. Dat is waar duurzame business modellen op aan dienen te sluiten. Een werkelijk duurzaam business model ondersteunt haar klanten om in hun dagelijks leven waarde te creëren op een manier die goed is voor mens, milieu en samenleving!

Meer informatie over Evert Jan van Hasselt

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

 

Voorgestelde posts