Zo inspireer je: vertel enthousiast over tegenslagen

lesssaturated_MG_9467

Geschreven door: Alexandra Smith

‘Wie is er wel eens op een website geweest waarop onduidelijk was wie het bedrijf heeft opgericht?’
Ik hou mijn adem in en probeer mijn balans te bewaren op mijn hakken die gevaarlijk wiebelen op de gatenrijke traptreden. Om mij heen zie ik nieuwsgierige blikken van bekenden en onbekenden. Het is de nieuwjaarsborrel voor ondernemers van HNK Rotterdam en vandaag is mijn boeklancering van 100 dagen dankbaarheid, dagboek van een zzp’er in crisistijd. Het boek gaf zzp’ers in crisistijd een gezicht en kreeg daarom veel media-aandacht. Bijna alle aanwezigen kochten het na afloop van mijn speech. Daarmee was het bewijs van mijn eigen boodschap geleverd: verbinden doe je met een persoonlijk verhaal, waarin je niet alleen over successen spreekt, maar ook de tegenslagen laat zien.

We zijn zeven maanden verder en ik ben nog meer gesterkt in mijn opvatting. Zzp’ers, die vaak het gezicht zijn van hun eigen bedrijf, kunnen nog meer dan grote bedrijven hun persoonlijke verhaal kwijt. Maar wat zie je vaak op de website van eenpitters? Een saai verhaal over hun diensten en producten. Wie ze zijn, wat hun passies zijn of hoe ze ertoe gekomen zijn om hun bedrijf te starten, is onbekend. Ook bij pitches bij opdrachtgevers verdwijnt “het persoonlijke” naar de achtergrond, waardoor de presentatie zo zakelijk wordt dat het zijn charisma verliest. Dat kan en mag anders.

De afgelopen maanden ontving ik ontroerende e-mails van lezers van mijn boek. Ze vonden het herkenbaar en inspirerend en mijn worsteling en enthousiasme sterkte hen om óók hun bedrijf succesvoller te maken. Na het schrijven van mijn boek zijn er dus twee dingen die ik geleerd heb als het gaat om “verbinden” en “mensen raken”.

1. Durf kwetsbaar te zijn: laat de worsteling zien
Of je nu een speech geeft of een boek schrijft, een compleet verhaal bevat altijd een worsteling. Een persoon met alleen maar succes is saai. Dat noemen we in schrijversland een slecht uitgewerkt personage (of, anno nu: een Facebookpersonage). Toch kom je op internet zat verhalen tegen die slechts over successen gaan. Daarom noem ik “tegenslag” ook wel eens het onderbelichte ingrediënt in storytelling. Als je mensen wilt raken met je verhaal, moet je meer van jezelf laten zien. Succes én tegenslagen tonen dus.

2. Enthousiasme is besmettelijk
Vertel je verhaal met enthousiasme. Enthousiasme verslaat geld, macht en invloed. Dus of je nu een spreker of schrijver bent: zorg er in eerste instantie voor dat je zélf enthousiast bent over je eigen verhaal. Enthousiasme is bovendien een goede graadmeter. Als je het namelijk niet bent, kun je je direct de vraag stellen hoe dat komt. Is dat om je gevoelsmatig iets mist in je eigen verhaal? Sta je misschien stiekem zelf niet achter je eigen bewering? Of heb je bepaalde vaardigheden niet goed onder de knie? In alle gevallen kun je dat oplossen. En als het je zelf niet lukt, kun je anderen om hulp vragen.

Zorg dus dat je verhaal op alle niveaus klopt voordat je het naar buiten brengt én vertel enthousiast over je eigen tegenslagen. Zo inspireer je en verbind je je met je doelgroep!

Alexandra Smith schreef ‘100 dagen dankbaarheid, dagboek van een zzp’er in crisistijd.’ Haar boek ging online verder en vanaf woensdag 27 augustus startte er een vervolgserie in nrc.next. Lees het hier. In september vertelt ze in de Margriet More over de kracht van kwetsbaarheid.

Meer informatie over Alexandra Smith klik hier

1 reactie

  1. Rene Muller zegt:

    Wat heerlijk om het bovenstaande te lezen. Het maakt mij nu al hongerig om het boek te lezen. Ondanks dat ik het boek nog niet heb gelezen, borrelen er ervaringen bij mij op. Het is een rechtstreekse aanval op de steeds harder wordende maatschappij. Individualisering, hebzucht en een bevroren gun factor. Gedoseerd je kwetsbaarheid tonen kan inderdaad je succes vergroten. Waarom gedoseerd? Omdat je ook niet zielig gevonden wil worden of wil worden afgeserveerd als een doemdenker die enkel valkuilen ziet. Ik ben van nature een enthousiasteling, een positief persoon die denkt in oplossingen en verbinding. Die het simplisme niet schuwt omdat je anders buiten de elitaire boot valt. Niets is mooier dan te laten zien dat je ook een mens bent met kwetsbaarheden en humor. Humor om je even terug te brengen naar de basis van waar het nu eigenlijk om gaat en je energie te geven die zo onlosmakelijk besmettelijk kan zijn. Dus durf te relativeren waarbij je je eigen kwetsbaarheid laat zien en de uitdaging vanuit jezelf aangaat.
    Zal ik mijn eigen storytelling maar eens aan het papier toevertrouwen? Eerst maar eens Alexandra Smith lezen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

 

Voorgestelde posts